وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
dan bahwa (yang Kami perintahkan ini) adalah jalanKu yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), karena jalan-jalan itu mencerai beraikan kamu dari jalanNya. Yang demikian itu diperintahkan Allah agar kamu bertakwa (al-an'Aam 6:153)

AL-QUR’AN DAN SAINS MODEN - Siri 11

>> Saturday, January 16, 2010


TERJEMAHAN BUKU
AL-QUR’AN DAN SAINS MODEN
Oleh : Zakir Naik

VIII. ZOOLOGI

SARANG/RUMAH LABAH-LABAH ADALAH RAPUH

Align Center
Al-Qur’an menjelaskan dalam Surah Al-‘Ankabuut:

مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاء كَمَثَلِ الْعَنكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
Perumpamaan (bagi) orang-orang yang mengambil/menjadikan selain dari Allah (sebagai) penolong mereka, umpama labah-labah yang membuat rumah/sarang (sebagai tempat berlindung) dan sesungguhnya rumah yang paling lemah di antara rumah-rumah lainnya (adalah) rumah/sarang labah-labah jika mereka mengetahui. (Al-‘Ankabuut : 41 )

Disamping menerangkan mengenai keadaan fizikal sarang labah-labah yang rapuh, halus dan lemah, Al-Qur’an juga menekankan kerapuhan perhubungan dalam rumah/sarang labah-labah tersebut, di mana labah-labah betina pada kebanyakan masanya akan membunuh pasangannya, iaitu labah-labah jantan.

CARA HIDUP DAN KOMUNIKASI SEMUT-SEMUT

Cuba perhatikan ayat Al-Qur’an yang berikut:

وَحُشِرَ لِسُلَيْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ وَالطَّيْرِ فَهُمْ يُوزَعُونَ . حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ
Dan dikumpulkan kepada Sulaiman para tenteranya dari jin dan manusia dan burung-burung maka mereka dibahagi-bahagikan/dibariskan dengan tertib. Sehingga ketika mereka sampai atas/di lembah semut, berkata seekor semut “wahai semut-semut masuklah kalian ke tempat tinggal/sarang-sarang kalian agar tidak dipijak (oleh) Sulaiman dan bala tenteranya”, sedangkan mereka tidak merasakan/menyedari(nya). (An-Naml : 17-18 )

Pada masa yang lalu mungkin ada orang yang akan mempersendakan Al-Qur’an, mengganggapnya sebuah buku cerita dongeng di mana semut-semut bercakap di antara satu sama lain dan berkomunikasi mesej-mesej yang canggih. Pada masakini penyelidekan menunjukan kepada kita beberapa fakta mengenai cara hidup semut-semut, yang mana tidak diketahui manusia di masa yang lalu. Penyelidekan menunjukkan binatang atau serangga yang paling hampir menyerupai cara hidup manusia adalah semut-semut. Ini boleh dilihat dari penemuan-penemuan berikut mengenai semut-semut:

(a) Semut-semut mengebumikan semut yang mati sepertimana manusia melakukannya.
(b) Mereka mempunyai sistem pembahagian tenagakerja yang canggih, di mana mereka mempunyai pengurus, penyelia, formen, pekerja dan lain-lain.
(c) Sekali sekala mereka bertemu sesama mereka untuk ‘berbual’.
(d) Mereka mempunyai kaedah komunikasi antara mereka yang agak maju.
(e) Mereka kerap mengadakan pasar-pasar di mana mereka bertukar barangan.
(f) Mereka menyimpan bijirin untuk tempoh yang panjang di musim sejuk; dan jika bijirin mula bertunas, mereka memotong akarnya seolah-olah mereka mengetahui jika dibiarkan tumbuh ia akan rosak. Jika bijirin yang disimpan ini basah akibat hujan, mereka akan mengangkutnya keluar ke cahaya matahari untuk dikeringkan. Setelah kering mereka membawanya kembali ke dalam se olah-olah mereka mengetahui bahawa kelembapan akan mengakibat pertumbuhan sistem akar dan seterusnya kerosakan bijirin.

0 comments:

About This Blog

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP