وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
dan bahwa (yang Kami perintahkan ini) adalah jalanKu yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), karena jalan-jalan itu mencerai beraikan kamu dari jalanNya. Yang demikian itu diperintahkan Allah agar kamu bertakwa (al-an'Aam 6:153)

TAZKIRAH

>> Monday, January 25, 2010

ZIKIR SELEPAS SOLAT DENGAN SUARA PERLAHAN

Berkata Imam as-Syaa-fi'e di dalam kitabnya al-Umm (Jilid 2 mukasurat 288 cetakan pertama 1422H/2001M Daa-r al-Wafaa-k):

وأختار للإمام والمأموم أن يذكرا الله بعد الإنصراف من الصلاة ويخفيان الذكر إلا أن يكون إماما يجب أن يتعلم منه فيجهر حتى يرى أنه قد تعلم منه ثم يسر

Maksudnya: Dan aku memilih bagi imam dan makmum bahawa hendaklah berzikir selepas selesai dari solat dan hendaklah imam dan makmum memperlahankan zikir. Kecuali imam yang wajib dipelajari daripadanya maka dikuatkan zikir hingga apabila telah dilihat dipelajari daripadanya hendaklah ia (imam) memperlahankan (zikir).

Komentar as-Syaa-fi'e ini adalah kepada apa yang disebut oleh Ibnu Abbas RA sebagaimana yang diriwayatkan oleh beliau sendiri di dalam al-Umm (juga diriwayatkan oleh al-Bukhaa-ri dan Muslim):

كنت أعرف انقضاء صلاة رسول الله (ص) بالتكبير

Maksudnya: Aku mengetahui selesainya solat Rasulullah SAW dengan takbir (dalam setengah riwayat: dengan zikir).

Kata Imam an-Nawawi (sebagaimana disebut oleh Imam Ibnu Hajar di dalam Fath al-Baa-ri jilid 2 mukasurat 379 cetakan pertama 1407H/1986M Daa-r ar-Rayyaa-n, al-Qaa-hirah):

حمل الشافعي هذا الحديث على أنهم جهروا به وقتا يسيرا لأجل تعليم صفة الذكر لا أنهم داموا على الجهر به , والمختار أن الإمام والمأموم يخفيان الذكر إلا إن احتيج إلى التعليم

Maksudnya: as-Syaa-fi'e meletakkan hadith ini bahawa mereka menguatkannya (zikir selepas solat) dalam tempoh masa yang sekejap kerana untuk mengajar sifat zikir, bukan mereka berterusan atas menguatkan suara dengannya. Dan yang terpilih bahawa imam dan makmum memperlahan zikir kecuali jika berhajat untuk mengajar.

0 comments:

About This Blog

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP