وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
dan bahwa (yang Kami perintahkan ini) adalah jalanKu yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), karena jalan-jalan itu mencerai beraikan kamu dari jalanNya. Yang demikian itu diperintahkan Allah agar kamu bertakwa (al-an'Aam 6:153)

3 TAWARAN ALLAH SWT PADA 1/3 AKHIR MALAM

>> Sunday, November 29, 2009

Setiap muslim yang mu'min sayugianya tidak mensia-siakan 3 tawaran istimewa daripada Allah SWT yang ditawarkan pada setiap 1/3 akhir malam. Tawaran ini dikira istimewa kerana dilihat kepada waktunya yang ditetapkan sendiri oleh Allah SWT.

Perlu kita fahami bahawa Allah SWT dalam menjelaskan sesuatu perkara, hukum dan sebagainya ada menetapkan waktu (seperti 1/3 akhir malam ini), hari (seperti Jumaat), bulan (seperti Ramadhan) dan tempat-tempat tertentu (seperti Mekkah) sebagai menzahirkan keutamaannya untuk diambil perhatian oleh hamba-hambaNya.

Begitulah juga bagi 3 tawaran yang istimewa ini sebagaimana sabda Nabi Muhammad SAW didalam hadith yang diriwayatkan Malik, Ahmad, al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, at-Tirmizi, Ibnu Majah dan lain-lain:

يَنْزِلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا حِيْنَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الآخِرُ فَيَقُوْلُ: مَنْ يَدْعُوْنِي فَأَسْتَجِيْبُ لَهُ وَمَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ وَمَنْ يَسْتَغْفِرُنِي فَأَغْفِرُ لَهُ

Maksudnya: Tuhan kita Yang Maha Berkat (yang amat melimpah kebaikan dan nikmatNya) lagi Maha Tinggi (kedudukanNya) setiap malam turun ke langit dunia ketika berbaki 1/3 akhir malam dengan berfirman:

1)      Barangsiapa yang berdoa kepadaKu  akan Aku mustajabkan doanya.
2)      Barangsiapa yang meminta kepadaKu akan Aku berikan kepadanya.
3)      Dan barangsiapa yang memohon ampun kepadaKu akan Aku ampuninya.

Inilah 3 tawaran istimewa setiap malam untuk direbut dengan penuh kesungguhan. Lebih-lebih lagi kalau dilihat kepada sunnah Nabi Muhammad SAW yang memberikan perhatian yang sangat besar kepada waktu tersebut.

Ayuh wahai pecinta-pecinta sunnah Nabi Muhammad SAW, ikutlah Nabi yang membawa petunjuk, perangi hawa nafsu, rebutlah 3 tawaran Allah diatas…………….

Keterangan: Mungkin timbul pertanyaan bagaimana Allah turun kelangit dunia setiap malam seperti hadith diatas? Tidakkah itu menyamakan Allah dengan makhluk? Jawapannya tidak, ini kerana Allah SWT tidak sekali-kali sama dengan makhlukNya sebagaimana firmanNya didalam Surah as-Syura ayat 11:

ليس كمثله شيء وهو السميع البصير

Maksudnya: Tiada sesuatupun yang sama denganNya dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat.

Juga firmanNya didalam Surah al-Ikhlas ayat 4:

ولم يكن له كفوا أحد

Maksudnya: Dan tiada sesiapapun yang setara/setanding denganNya.

Jadi apabila kita menyebut Allah turun ke langit dunia: yakni turun dalam keadaan yang layak dengan kebesaran dan keagungan Allah yang tidak sama dengan makhluk. Sebagai contoh untuk diperhatikan umpama firman Allah SWT didalam Surah Thoha ayat 5:

الرحمن على العرش استوى

Maksudnya: Tuhan Yang Maha Pemurah (ar-Rahman) bersemayam diatas 'Arasy.

Menurut "Tafsir Pimpinan ar-Rahman Kepada Pengertian al-Quran" yang diterbitkan oleh Bahagian Ugama Jabatan Perdana Menteri didalam notakakinya menjelaskan mengenai bersemayam dalam ayat diatas:

Allah Ta'ala bersemayam di atas 'Arasy, yakni menurut cara yang layak bagiNya

Inilah jalan yang selamat untuk diikuti dalam memahami sifat-sifat Allah, jalan yang telah ditempuhi oleh generasi salaf dari kalangan ummat ini (generasi 300 tahun pertama hijrah). Ikutilah mereka untuk kebaikan serta keselamatan dunia dan akhirat.

Disediakan oleh : Ustaz Ibrahim Mohd Raja al-Maniri.

0 comments:

About This Blog

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP