وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
dan bahwa (yang Kami perintahkan ini) adalah jalanKu yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), karena jalan-jalan itu mencerai beraikan kamu dari jalanNya. Yang demikian itu diperintahkan Allah agar kamu bertakwa (al-an'Aam 6:153)

HADITH-HADITH LEMAH DAN PALSU-10

>> Wednesday, January 20, 2010

ZIKIR SELEPAS SOLAT

إِنَّ فَاتِحَةَ اْلكِتَابِ وَآيَةَ الْكُرْسِيِّ وَاْلآيَتَيْنِ مِنْ آلِ عِمْرَانَ ((شهد الله أنه لا إله إلا هو والملائكة وأولوا العلم قائما بالقسط لا إله إلا هو العزيز الحكيم – إن الدين عند الله الإسلام)) و ((قل اللهم مالك الملك –إلى قوله- وترزق من تشاء بغير حساب)) مُعَلَّقَاتٌ مَا بَيْنَهُنَّ وَبَيْنَ اللهِ حِجَابٌ , فَقُلْنَ: يَا رَبِّ تُهْبِطُنَا إِلَى أَرْضِكَ وَإِلَى مَنْ يَعْصِيْكَ؟ قَالَ الله:ُ بِي حَلَفْتُ لاَ يَقْرَؤُهُنَّ أَحَدٌ مِنْ عِبَادِي دُبُرَ كُلِّ صَلاَةٍ إِلاَّ جَعَلْتُ الْجَنَّةَ مَأْوَاهُ عَلَى مَا كَانَ فِيْهِ وَإِلاَّ أَسْكَنْتُهُ حَظِيْرَةَ اْلفِرْدَوْسِ وَإِلاَّ قَضَيْتُ لَهُ كُلَّ يَوْمٍ سَبْعِيْنَ حَاجَةً أَدْنَاهَا الْمَغْفِرَةُ

Maksudnya: Sesungguhnya Surah al-Faa-tihah, Ayat al-Kursi (al-Baqarah ayat 255), dua ayat dari Surah Aalu 'Imraa-n iatu شهد الله أنه لا إله إلا هو hingga إن الدين عند الله الإسلام (ayat 18 dan 19) dan Surah Aalu 'Imraa-n ( ayat 26 dan 27) digantung (di Arasy), tiada sebarang hijab antara ayat-ayat tersebut dengan Allah. Maka berkata ayat-ayat tersebut: Wahai Tuhanku, Engkau turunkan kami ke bumiMu dan kepada sesiapa yang menderhakaiMu? Allah berfirman: Dengan kebesaranKu Aku bersumpah bahawa tiada seorang dari hamba-hambaKu yang membaca ayat-ayat tersebut pada setiap selesai solat (yakni solat 5 waktu) kecuali Aku jadikan syurga sebagai tempat kediamannya walau diatas keadaan mana ia berada, juga Aku akan tempatkannya ditengah-tengah Syurga Firdaus dan Aku tunaikan baginya setiap hari 70 hajat yang paling rendahnya ialah keampunan.


1) Periwayat-periwayat Hadith:

• Ibnu Hibbaa-n

• Ibnu as-Sunni

• Ibnu al-Jauzi


2) Darjat Hadith:

• Palsu

3) Sebabnya:

Didalam sanadnya terdapat seorang perawi bernama al-Haa-rith bin 'Umair:

• Kata Ibnu Khuzaimah: al-Haa-rith pembohong.

• Kata Ibnu Hibbaa-n: Ia meriwayatkan dari perawi-perawi yang teguh/kepercayaan hadith- hadith palsu (dengan ditunggang terbalikkan hadith-hadith).

• Kata Ibnu Hibbaa-n seterusnya: Hadith ini palsu, tiada asal baginya (bukan bersumber dari
Nabi Muhammad SAW).

• Kata al-Azdi: Ia lemah, seorang yang munkar hadithnya.

• Kata az-Zahabi: Aku tidak dapatinya (al-Haa-rith ini) kecuali nyata/jelas kelemahannya.

• Kata Ibnu Hajar: Pada hadith-hadithnya banyak perkara-perkara munkar (menyalahi perawi yang kepercayaan).

Keterangan:

Adapun berwirid selepas solat dengan Ayat al-Kursi (al-Baqarah ayat 255) adalah thabit didalam riwayat lain. Ini berdasarkan sabda Nabi Muhammad SAW didalam hadith riwayat an-Nasaa-i, Ibnu as-Sunni, at-Thobaraa-ni:

مَنْ قَرَأَ آيَةَ اْلكُرْسِيِّ دُبُرَ كُلِّ صَلاَةٍ لَمْ يَمْنَعْهُ مِنْ دُخُوْلِ الْجَنَّةِ إِلاَّ أَنْ يَمُوْتَ

Maksudnya: Barangsiapa membaca Ayat al-Kursi pada selesai setiap solat (5 waktu) tidak ada yang dapat menghalangnya dari masuk syurga kecuali ia mati.



Disediakan oleh: Ustaz Ibrahim Mohd Raja al-Maniri

Daftar Rujukan:

1) 'Amal al-Yaum Wa al-Lailah, Ahmad bin Syu'aib an-Nasaa-i.
2) 'Amal al-Yaum Wa al-Lailah, Ibnu as-Sunni.
3) al-Mu'jam al-Kabii-r, Sulaimaa-n bin Ahmad at-Thobaraa-ni.
4) al-Maudhuu-'aa-t, Abdur Rahman Ibnu al-Jauzi.
5) Mii-zaan al-I'tidaa-l, Syamsuddin az-Zahabi.
6) Taqrii-b at-Tahzii-b, Ibnu Hajar al-'Asqalaa-ni.
7) As-Silsilah ad-Dho'iefah, Muhammad Naa-siruddin al-Albaa-ni.

0 comments:

About This Blog

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP