وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
dan bahwa (yang Kami perintahkan ini) adalah jalanKu yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), karena jalan-jalan itu mencerai beraikan kamu dari jalanNya. Yang demikian itu diperintahkan Allah agar kamu bertakwa (al-an'Aam 6:153)

KULIAH KITAB IMAN - Siri 3

>> Saturday, January 30, 2010

Oleh Ustaz Ibrahim Mohd.Raja Al-Maniri


Sambungan: BERIMAN KEPADA ALLAH
BAHAGIAN KEDUA : TAUHID ULUHIYYAH

Beriktikad dengan jazam bahawa Allah adalah Tuhan yang sebenar, tiada Tuhan selainNya dan Dialah Tuhan yang mesti diEsakan dalam beribadat.
Kalimah syahadah لا إله إلا الله (Tiada Tuhan yang layak disembah/diibadahi melainkan Allah) mengandungi ketiga-tiga bahagian Tauhid, kerana syahadah ini adalah Tauhid Uluhiyyah. Dan Tauhid Uluhiyyah ini mengandungi tauhid bahagian Rububiyyah dan Tauhid Asma’ Wal-Sifat.

Oleh itu Tauhid Uluhiyyah ini adalah awal-awal dasar agama dan penghabisannya(mati), batinnya dan zahirnya. Berdasarkan Tauhid bahagian inilah diciptakan sekelian alam (Adz-Dzaariyaat:56), dan diutuskan Rasul-Rasul dan diturunkan kitab kepada mereka (An-Nahl:36).Tauhid inilah yang membedakan di antara para Muwahiddin (golongan yang mengEsakan Allah) dengan golongan musyrikin (golongan yang mensyirikkan Allah).

Tauhid Uluhiyyah menuntut kita supaya bertawajjuh (mengadap) kepada Allah dalam setiap ibadat, dan membersihkan hati daripada terikat dengan pihak atau pengaruh lain.

Dua kalimah syahadah mengandungi syahadah Tauhid dan syahadah Risalah. Tauhid kepada Allah mesti ada kesetiaan/tunduk patuh kepada perintahNya dan melepas diri dari Taghut (An-Nahl :36). Syahadah Risalah adalah mengakui hanya Nabi Muhammad SAW mempunyai autoriti dalam menentukan jenis dan cara ibadat.

Untuk mengikuti kuliah di atas sila klik di sini.

0 comments:

About This Blog

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP