وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
dan bahwa (yang Kami perintahkan ini) adalah jalanKu yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), karena jalan-jalan itu mencerai beraikan kamu dari jalanNya. Yang demikian itu diperintahkan Allah agar kamu bertakwa (al-an'Aam 6:153)

Tazkirah

>> Sunday, January 17, 2010

BERDO'ALAH, TETAPI…………


Do'a merupakan antara ibadat penting yang diperintahkan. Didalam surah Ghaa-fir ayat 60 Allah SWT menekankan dua perkara kepada hamba-hambaNya mengenai do'a ini. FirmanNya:

وقال ربكم ادعوني أستجب لكم , إن الذين يستكبرون عن عبادتي سيدخلون جهنم داخرين

Maksudnya: Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan do'a permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada berdo'a kepadaKu, akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina.

Dua perkara dari ayat di atas ialah:

1) Perintah berdo'a kepadaNya dengan janji akan dimustajabkan.
2) Ancaman ke atas sesiapa yang sombong dari berdo'a kepadaNya.

Oleh itu berdo'alah, ajukan permohonan dan permintaan kepada Allah SWT dengan janjiNya bahawa akan dimustajabkan do'a kita. Bergantunglah kepada Allah, jangan sekali-kali merasakan diri kita hebat, kuat lalu meninggalkan berdo'a kepada Allah dengan perasaan sombong.

Berdo'alah wahai hamba-hamba Allah, tetapi……......hendaklah dengan suara yang perlahan:

1) Firman Allah SWT didalam surah al-A'raaf ayat 55:

ادعوا ربكم تضرعا وخفية , إنه لا يحب المعتدين

Maksudnya: Berdo'alah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan dengan suara perlahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas.

Keterangan: Berdo'a dengan suara yang kuat/keras digolongkan oleh Allah di dalam ayat di atas sebagai "melampaui batas". Oleh itu berhati-hatilah…………..

2) Allah memuji Nabi Zakaria AS yang berdo'a dengan suara yang perlahan. Firman Allah SWT didalam surah Maryam ayat 3:

إذ نادى ربه نداء خفيا
Maksudnya: (Ingatkanlah peristiwa) ketika Nabi Zakaria berdo'a kepada Tuhannya dengan do'a permohonan secara perlahan.

3) Sabda Nabi Muhammad SAW di dalam hadith riwayat al-Bukhaa-ri, Muslim:

أَيُّهَا النَّاسُ ارْبَعُوْا عَلَى أَنْفُسِكُمْ فَإِنَّكُمْ لاَ تَدْعُوْنَ أَصَمَّ وَلاَ غَائِبًا إِنَّ الَّذِي تَدْعُوْنَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ

Maksudnya: Wahai manusia, kasihanilah diri kamu kerana sesungguhnya kamu tidak menyeru Tuhan yang pekak dan ghaib (yang tidak mendengar dan mengetahui do'a kamu), sesungguhnya Tuhan yang kamu seru itu Maha Mendengar lagi dekat (dengan kamu).

0 comments:

About This Blog

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP