وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
dan bahwa (yang Kami perintahkan ini) adalah jalanKu yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), karena jalan-jalan itu mencerai beraikan kamu dari jalanNya. Yang demikian itu diperintahkan Allah agar kamu bertakwa (al-an'Aam 6:153)

TAZKIRAH

>> Wednesday, January 27, 2010

JENIS-JENIS NIKMAT

Nikmat kurniaan Allah yang diperolehi dan dikecapi oleh kita semua hendaklah diberi perhatian serta dinilai dari masa ke semasa kerana ia terbahagi kepada beberapa jenis. Ini penting agar kita tidak merasakan bahawa kesenangan yang diterima itu semuanya nikmat yang baik walaupun dalam keadaan bermaksiat kepada Allah.

Justeru itu menjadi kewajipan penting untuk setiap muslim bersikap waspada dalam mengecapi sesuatu nikmat pemberian Allah dengan melihat didalam keadaan mana diri masing-masing berada. Taatkah, maksiatkah…………..

Nikmat pemberian Allah terbahagi tiga:

Pertama: Nikmat al- Jazaa-k ( الجزاء – Balasan ): Yaitu nikmat yang disegerakan oleh Allah didunia ini sebagai balasan atas ketaatan dan amalan soleh yang dilakukan sebelum dibalas dengan nikmat yang lebih besar diakhirat.

Kedua: Nikmat al-Balaa-k ( البلاء – Ujian ): Yaitu nikmat yang diberikan oleh Allah untuk menguji adakah dengan nikmat tersebut seseorang itu semakin dekat dan patuh kepada Allah atau beransur-ansur semakin jauh dariNya.

Ketiga: Nikmat al-Istidraa-j ( الإستدراج – Menipu daya ): Yaitu nikmat yang diperolehi oleh seseorang dalam keadaan ia bermaksiat dan derhaka kepada Allah.

Inilah tiga jenis nikmat yang berlegar disekitar kehidupan seharian kita. Sentiasalah bermuhasabah tentang kedudukan diri kita sendiri.

0 comments:

About This Blog

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP