وَأَنَّ هَـذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
dan bahwa (yang Kami perintahkan ini) adalah jalanKu yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), karena jalan-jalan itu mencerai beraikan kamu dari jalanNya. Yang demikian itu diperintahkan Allah agar kamu bertakwa (al-an'Aam 6:153)

LEMBU - SUSU, MINYAK SAPI DAN DAGINGNYA

>> Sunday, December 13, 2009

Sabda Nabi Muhammad SAW didalam hadith riwayat al-Hakim, Abu Nu'aim:

عَلَيْكُمْ بِأَلْبَانِ اْلبَقَرِ فَإِنَّهَا دَوَاءٌ وَأَسْمَانِهَا فَإِنَّهَا شِفَاءٌ وَإِيَّاكُمْ وَلُحُوْمَهَا فَإِنَّ لُحُوْمَهَا دَاءٌ

Maksudnya: Hendaklah kamu meminum susu lembu kerana sesungguhnya ia ubat, hendaklah kamu memakan minyak sapi kerana sesungguhnya ia penyembuh penyakit dan hendaklah kamu jauhi daging lembu kerana sesungguhnya ia mendatangkan penyakit.

Terdapat 3 perkara yang disabdakan oleh Nabi Muhammad SAW didalam hadith diatas untuk diambil perhatian oleh ummat Islam:

1) Minum susu lembu kerana ia ubat.

2) Makan minyak sapi kerana ia penyembuh penyakit.

3) Hindari dari makan dagin lembu kerana ia mendatangkan penyakit.

Perintah Nabi Muhammad SAW supaya menjauhi daging lembu dalam hadith diatas bukan bermakna ia langsung tidak boleh dimakan kerana dizaman Baginda SAW ada dijalankan ibadat korban dengan menyembelih lembu sebagaimana hadith riwayat Abu Daud dan an-Nasai didalam Kitab Sunan masing-masing dibawah Kitab ad-Dhohaa-ya (Kitab Mengenai Sembelihan Korban).

Sekiranya daging lembu langsung tidak boleh dimakan maka tidak bermanafaat dagingnya dari korban tersebut lebib-lebih lagi untuk disedekahkan kepada fakir miskin. Dengan itu ia akan terbuang begitu sahaja dan membazir.

Maksud sebenar dari tegahan dalam hadith diatas (setelah merujuk kepada beberapa orang doktor pakar) bahawa memakan daging lembu dalam jumlah yang banyak dan secara kerap hendaklah dijauhi kerana ia boleh mendatangkan penyakit sebagaimana disokong oleh ilmu perubatan moden.

Disediakan oleh: Ustaz Ibrahim Mohd Raja al-Maniri

0 comments:

About This Blog

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP